Négy irodából álló, dinamikusan működő polgármesteri hivatalt szeretne Hajdúhadház februárban kinevezett jegyzője, dr. Kiss Katalin.
– 2011 óta dolgozik a hivatalban.
Igen, több mint két éve dolgozom itt, jogi majd pályázati és közbeszerzési referensként, később irodavezetői minőségben.
– Előny, hogy nem ismeretlenül került vezetői szerepbe?
Részben hatalmas előny. Ismerem a munkatársakat, munkafolyamatokat. Részben hátrány, hiszen nem kizárólag a munkáltatómnak kell megfelelni, hanem a munkatársaknak is. Nyilvánvalóan teljesen más típusú feladatokat látok el a jegyzői kinevezés óta. Szokni kell az új felállást mindenkinek, nekem is.
A jegyzői munka igen széleskörű, folyamatos tanulást, felkészülést igényel. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy rendkívül tapasztalt, ajlegyzője van a városnak, dr. Horváth Edit személyében, rá mindenben számíthatok.
– Az eddigi „hagyományoktól eltérően” a testület helyett polgármesteri határozattal került kinevezésre.
Igen. A jogszabályi változás következtében ez évtől a jegyzői kinevezés a polgármesteri hatáskörbe került.
– Kijelenthető, hogy a polgármesteri hatáskör növekedése miatt a jegyző poszt politikaivá vált?
Nem. A jegyzőre vonatkozó munkáltatói jogokat nagy részét eddig is a polgármester gyakorolta. A jogszabályi változás pusztán a kinevezés jogkörét adta át a polgármesternek. A politika továbbra is „megáll” a jegyző ajtajánál.
A hivatal továbbra sem politikai, hanem szakmai előkészítő szervezet, amely aztán a testület által hozott döntéseket végrehajtja.
– Több pályázat is érkezett a meghirdetett jegyzői állásra, mit gondol miért éppen Önre esett a választás?
A pályázatok elbírálásánál a törvényi előírásoknak való megfelelés mellett, előnyt jelentett, hogy jogi mellett, közgazdász végzettséggel is rendelkezem. A szakmaiság mellett a döntés meghozatalánál figyelembe vételre került, az elmúlt két éves munkám, továbbá, hogy helyi lakosként, Hajdúhadházért akarok és reményeim szerint tenni is tudok.
– Elmondható, hogy nem ismeretlen a Hivatal működése, tervez átszervezést?
Az átszervezés 2012. évben, a költséghatékonyságot szem előtt tartva megtörtént. Jelenleg négy irodából tevődik össze a hivatal. Az eddigi gyakorlattól eltérően nincsenek csoportvezetők.
– Eddigi három iroda helyett négy iroda, ez valóban költséghatékony megoldás?
Eddig valóban kevesebb iroda volt, de több vezető, jelenleg ugyan, négy iroda van, de „csak” két vezető került kinevezésre, a másik két irodát aljegyző, a jegyző vezeti.
2012. év végén lezárult a hivatal átszervezése, ennek részeként csökkentek a vezetői bérek, illetve megszűntek csoportvezetői kinevezések.
Sajnálatos módon a megszűnő csoportvezetők ügyintézői minősítésben nem kívántak tovább a Hivatalnál dolgozni, végkielégítéssel távoztak, illetve a Pénzügyi Iroda vezetője, a csökkenő bér miatt kérte áthelyezését.
– A végkielégítés valóban költséghatékony megoldás?
Jogszabályi rendelkezés értelmében, vezetői megbízatás esetén, ha a munkavállaló nem fogadja el a kinevezés módosítását, nem kíván ügyintézői munkakörben tovább dolgozni, az a munkáltató részéről egy oldalú felmondásnak minősül, tehát a munkavállaló végkielégítésre jogosult, volt olyan vezetőnk, aki a jogszabályi környezetet kihasználva, egyik nap a nyugdíjazását kérte, másnap pár technikai manővert követően a végkielégítést, mely jogszerűen járt neki.
Több éves tapasztalattal rendelkező kiváló szakembereket vesztett el a hivatal. Amit személy szerint sajnálok, nehéz lesz pótolni a távozó kollégákat, de nem lehetetlen.
Az átszervezés másik vetülete a bércsökkentés volt, sajnálatos módon kiváló szakemberek fizetését kellett mérsékelni, illetve a csökkenő létszám miatt, egyre több munka jut egy hivatali dolgozóra. A jelenlegi dolgozók, a csökkenő bér és a megnövekedett munka ellenére is, töretlen lendülettel és lelkesedéssel dolgoznak a Hivatalért, Hajdúhadházért, tudván, hogy köszönömön kívül, jelen pillanatban mást nem tudunk erőfeszítésükért adni.
– Elmondható, hogy megérte kifizetni a végkielégítéseket?
Hosszútávon, szigorúan a számokat nézve, igen. A kifizetett végkielégítések csak a mérleg egyik oldala, ha valós képet szeretnénk kapni, akkor meg kell néznünk, hogy éves szinten mekkora bérmegtakarítást értünk el. A térségben a hadjúhadházi hivatal vezetői részére kifizetett bér kiemelkedően magas volt. A 2013. évben kinevezett munkavállalók jóval kevesebbet keresnek, mint elődeik.
– Célok, elképzelések a jövőre vonatkozóan?
Partneri alapon szervezett, dinamikusan működő hivatal kialakítása.